1. Magánútlevél
Magánútlevélre jogosult minden magyar állampolgár. A külföldön tartózkodó magyar állampolgár Magyarország manilai külképviseletén is benyújthat magánútlevél iránti kérelmet.
Rendes eljárás keretében (időpont egyeztetéssel) lehet benyújtani biometrikus adatokat tartalmazó magánútlevél iránti kérelmet. A személyi adatok és magyar állampolgárság ellenőrzését követően a kérelem rögzítésre, majd elektronikus úton továbbításra kerül a Belügyminisztérium részére. Az elkészült magánútlevél az ügyfél kérésére a külképviseleten is átvehető.
A magánútlevél érvényességi ideje a kérelem benyújtásakor betöltött életkor, valamint annak függvényében kerül megállapításra, hogy ujjnyomat felvétele a jogszabály értelmében szükséges-e (12 év alatt nem szükséges).
MAGÁNÚTLEVÉL IRÁNTI KÉRELEM BENYÚJTÁSA
A kérelem beadásakor főszabály szerint személyesen kell megjelenni az arcképmás, az aláírás és az ujjnyomat felvétele céljából.
A kérelem átvételekor a konzul ellenőrzi a kérelmező magánútlevélre való jogosultságát, a személyazonosságát és az állampolgárságát.
A magánútlevél iránti kérelem benyújtáskor a kérelmezőnek igazgatási szolgáltatási díjat és konzuli közreműködési díjat kell megfizetni.
A díjtételek a következő menüpont tartalmazza: Konzuli díjak
1.1. Szükséges dokumentumok
A. Nagykorú (18 éven felüli) személy esetén:
Magánútlevél igényléséhez a következő dokumentumok szükségesek:
- előző, még érvényes útlevél, ha azzal a kérelmező rendelkezik, amennyiben az előző, le nem járt érvényességű úti okmányát nem tudja bemutatni, nyilatkoznia kell annak fellelhetőségéről, illetve eltulajdonításáról, elvesztéséről, megsemmisüléséről,
- feljelentésről felvett jegyzőkönyv, ha az előző, le nem járt érvényességi idejű útlevelet eltulajdonították, és ezt a rendőrségen bejelentették.
- magyar személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány (röviden: magyar lakcímkártya);
- személyazonosításra alkalmas érvényes, fényképes okmány (ez lehet: érvényes útlevél, érvényes személyazonosító igazolvány vagy érvényes magyar vezetői engedély);
- ha rendelkezésre áll: honosított és visszahonosított állampolgár esetében honosítási okirat;
- ha rendelkezésre áll: magyar születési anyakönyvi kivonat;
- amennyiben a kérelmező a házassági nevét használja, magyar házassági anyakönyvi kivonat (válás esetén a válási záradékkal ellátott házassági anyakönyvi kivonat).
B. Kiskorú (18 éven aluli) személy esetén:
- kiskorú jelenlegi magyar magánútlevele és magyar személyazonosító igazolványa (ha már ilyen kiállításra került);
- feljelentésről felvett jegyzőkönyv, ha az előző, le nem járt érvényességi idejű útlevelet eltulajdonították, és ezt a rendőrségen bejelentették.
- kiskorú magyar személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolványa (röviden: magyar lakcímkártya);
- kiskorú magyar születési anyakönyvi kivonata (Útlevél nem állítható ki a gyermek születésének hazai (magyarországi) anyakönyvezése előtt)
mindkét szülő érvényes személyazonosító okmánya (magánútlevél vagy személyazonosító igazolvány) - nyilatkozat saját háztartásban nevelt gyermekekről (igazgatási szolgáltatási díj megállapításához a gyermek részére történő magánútlevél kiállítása iránti eljárásban)
- kizárólag 6 év alatti kiskorú esetében: 1 db színes, biometrikus igazolványkép (a fényképek hátoldalára kérjük a nevet és a születési dátumot feltüntetni).
A kérelem benyújtásakor mindkét szülőnek meg kell jelennie. Csak akkor elegendő az egyik szülő (törvényes képviselő) személyes jelenléte, ha valamely a feltétel teljesül az alábbiak közül:
- a másik szülő (törvényes képviselő) az útlevél kiállításához történő hozzájárulását magyar közjegyző, magyar gyámhatóság, konzuli tisztviselő, magyar útlevélhatóság előtt megadta. A hozzájáruló nyilatkozat annak megtételétől számított 15 napig vehető figyelembe;
- a másik szülő (törvényes képviselő) teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt hozzájárulását bemutatja. A személyes megjelenésben akadályoztatott szülőnek ebben a nyilatkozatban kell hozzájárulnia a kiskorú gyermeke részére történő útlevél kiállításához. A hozzájáruló nyilatkozat annak megtételétől számított 15 napig vehető figyelembe;
- kizárólagos szülői felügyeleti jogkörrel rendelkezik és erről gyámhatósági határozatot vagy jogerős bírósági végzést eredetben mutat be;
- a másik szülő elhunyt, mely tény igazolására az eredeti halotti anyakönyvi kivonat bemutatásra kerül.
1.2. Elkészült okmányok átvétele
Az útlevél kiállítása körülbelül 4-6 hetet vesz igénybe, az ügyintézési idő lerövidítésére nincs lehetőség. Amint az új útlevél megérkezik Magyarországról, a kérelmezőt munkatársaink e-mailen vagy telefonon értesítik.
A sürgősségi és azonnali útlevél kiadása iránti kérelmet kizárólag Magyarországon lehet előterjeszteni. Erről bővebb tájékoztatás a következő oldalon található: http://www.nyilvantarto.hu/hu/utlevel.
1.3. Magánútlevél érvényességi ideje
A magánútlevél érvényességének időtartama – a második magánútlevél kivételével – az állampolgárnak az útlevél iránti kérelem benyújtásakor betöltött életkorától függően
a) 6 éves életkor betöltéséig 3 év,
b) 6–18 éves életkor közöttiek esetén 5 év,
c) 18 éven felüliek esetén 10 év.
1.4. Elveszett útlevél bejelentése
Amennyiben útlevele elveszett, ellopták, megrongálódott vagy lejárt, haladéktalanul jelentse azt be a tartózkodási helye szerint illetékes magyar külképviseleten.
1. Jelentse az útlevél elvesztését a legközelebbi, területileg vagy lakhely szerint illetékes rendőrségi kirendeltségen, ahol rendőrségi jelentést vagy igazolást állítanak ki az útlevél elvesztésének bejelentéséről.
2. Lépjen kapcsolatba a Magyarország Manilai külképviseletével az úti okmány elvesztésének, ellopásának, megsemmisülésének, valamint az elveszettnek vélt úti okmány bejelentésének céljából. Az előbbieket a magyar állampolgár köteles haladéktalanul, de legkésőbb a tudomásra jutástól számított három munkanapon belül a külképviseleten bejelenteni.
Az ügyintézéshez az alábbiak szükségesek:
- személyi azonosításra alkalmas igazolvány (pl.: személyi igazolvány, vezetői engedély, útlevél másolat)
- igazolás útlevél elvesztése bejelentéséről (rendőrségi igazolás)
2. Ideiglenes magánútlevél
Ha külföldi tartózkodása során a magyar állampolgár útlevele, illetve személyazonosító igazolványa a személyazonosság megállapítására alkalmatlanná vált, megrongálódott, elveszett vagy eltulajdonították, az ügyfél kérelmére a konzul hazatérés céljából a hazautazás időtartamára vagy továbbutazáshoz és tartózkodásához ideiglenes magánútlevelet állíthat ki.
2020. július 1-jétől a konzuli tisztviselő a külföldön élő vagy tartózkodó állampolgár esetében a 2001. évi XLVI. törvény 5. §-a értelmében a bajbajutott magyar állampolgár részére haladéktalanul kiállítja az ideiglenes magánútlevelet, minden más esetben 8 nap áll rendelkezésére az ideiglenes magánútlevél kiállítása iránti kérelem elbírálására.
2021. március 1-től, abban az esetben is igényelhető magánútlevél, ha az állampolgárnak a külföldre utazásra jogosító útlevele vagy személyazonosító igazolványa egyéb okból nem szerezhető be az utazás megkezdéséig. Ebben az esetben a hivatalból kiállított ideiglenes magánútlevél az állampolgár aláírása nélkül is érvényes.
Az ideiglenes magánútlevél iránti kérelemben a kérelmezőnek meg kell jelölnie:
- hazautazás vagy külföldön való további tartózkodás, illetve tovább utazás céljából igényli az ideiglenes magánútlevelet;
- Magyarországra, illetve a szokásos tartózkodási helyére szeretne hazatérni;
- tovább utazás esetén mely ország az úticélja.
Ideiglenes magánútlevél legfeljebb egyéves érvényességi időtartammal állítható ki, azonban érvényességi idejét a hivatásos konzuli tisztviselő állapítja meg az utazás céljához szükséges időtartam figyelembevételével.
Kérelemre, hazatérés céljából ideiglenes magánútlevelet kell kiállítani a külföldön született és 6. életévét be nem töltött, jogszabály alapján vélelmezett magyar állampolgárnak, ha magyar hatóság által kiállított útlevéllel vagy személyazonosító igazolvánnyal még nem rendelkezett, és a hazautazásáig magánútlevél nem állítható ki.